Toegankelijkheid

Tijdwinst met Uw Zorg online in de apotheek

Bij Fleir Apotheek Veldhuizen is Uw Zorg online volledig onderdeel geworden van de dagelijkse werkwijze. Mede dankzij de patiëntenomgeving en app reduceerden ze de wachttijden voor patiënten tot 2 minuten in de apotheek. Een tijdbesparing die ze goed kunnen gebruiken gezien de grote personeelstekorten.

Het platform is populair onder de patiënten en het gebruik blijft groeien. In 2022 sleepte de apotheek zelfs de Uw Zorg online award in de wacht voor snelste groei van online patiënten. Apotheker Marcel van Egmond deelt zijn ervaringen hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen.

Reclame in de apotheek

“We hadden al een praktijkwebsite en de patiëntenomgeving bij Uw Zorg Online. In 2020 gingen we aan de slag met de Uw Zorg online app. Het gebruik hiervan nam een flinke vlucht toen we dit actief in de apotheek gingen promoten. Aan de balie delen we nog steeds folders en kaartjes uit. En ook patiënten aan de telefoon, die bijvoorbeeld herhaalmedicatie willen bestellen, verwijzen we door naar de website. Daarnaast hebben we veel mond-tot-mond reclame gehad van patiënten die enthousiast waren.”

Ruim 1100 patiënten hebben een online account. Het merendeel (90%) vindt de app makkelijk en praktisch. De overige patiënten geven aan extra ondersteuning nodig te hebben. Van Egmond legt de app graag aan hen uit. “Ik heb de app zelf op mijn telefoon geïnstalleerd. Patiënten die meer hulp nodig hebben, neem ik apart de spreekkamer in en geef ik een live demonstratie. Zo zien zij direct hoe ze een account moeten aanmaken.”

Volledig gedigitaliseerd

“De apotheek is volledig gedigitaliseerd. We draaien elke week een batch van de automatische herhaalservice. De overige patiënten vragen al hun herhaalreceptuur online aan. Als de arts het recept digitaal heeft goedgekeurd dan ontvangt de patiënt een bericht met een snelcode. Deze kunnen ze gebruiken voor het nummerapparaat in de apotheek. De patiënten worden met voorrang zonder wachttijd geholpen. Dit heeft geleid tot gigantische optimalisering van de logistiek. De wachttijden reduceerden we tot 2 minuten.”

Maak het patiënten zo makkelijk mogelijk om te starten

Huisarts ontlast

“We zijn begonnen met een nieuw protocol in de apotheek waardoor ook de huisartsen telefonisch worden ontlast. In principe kunnen patiënten ook bij de huisarts online herhaalmedicatie aanvragen.

Het voordeel van direct aanvragen bij de apotheek is echter dat wij direct een alternatief voorstellen als het medicijn door leveringsproblemen niet leverbaar is. De huisartsen verwijzen nu actief naar ons voor aanvragen van herhaalrecepten en synchronisatie van chronische medicatie.  We ontlasten hiermee de huisartsen qua werkzaamheden en communicatie. Dit scheelt ons en de huisartspraktijken tijd.”

Belangrijkste tips

Aan apotheken die ook streven naar een snelle groei van patiënten op Uw Zorg online, geeft Van Egmond de belangrijkste tip: “Maak het patiënten zo makkelijk mogelijk om te starten. Geef actief folders en kaartjes mee met een directe link naar de apotheekwebsite. En geef eventueel een korte demonstratie van de website in de spreekkamer. Daarnaast helpt het zeker om ze te wijzen op de andere voordelen van Uw Zorg online. Naast het aanvragen van herhaalrecepten kunnen zij bijvoorbeeld ook hun medicatiedossier bekijken en printen, wijzigingen doorgeven en innameherinneringen instellen.”

De huisartsen verwijzen actief naar de apotheek voor aanvragen van herhaalrecepten en synchronisatie van chronische medicatie.

Marcel van Egmond, apotheker bij FleiR Apotheek Veldhuizen