Toegankelijkheid

Toegankelijkheid bij Uw Zorg Online

Uw Zorg Online vindt het belangrijk dat iedereen zelf zijn zorgzaken kan regelen. Daarom proberen wij het gebruik van onze diensten voor iedereen zo eenvoudig mogelijk te maken. Wij blijven werken aan verbeteringen en nemen daarin ook uw wensen mee. Heeft u hulp nodig? U kunt altijd contact met ons opnemen.

De European Accessibility Act (Europese toegankelijkheidswet of EAA) is gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid van producten en diensten binnen de
EU, zodat mensen met een beperking gelijkwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.

Deze verklaring bevestigt dat de onderstaande diensten voldoen aan de regels en wetten van de EAA. Dit zorgt voor zekerheid voor klanten, de markt en toezichthouders over het naleven van belangrijke eisen.

Wij helpen u graag verder

Bent u iets tegengekomen dat niet werkte? Wij waarderen uw feedback over hoe wij het beter kunnen doen. Neem contact met ons op en wij zorgen ervoor dat u snel de hulp krijgt die u nodig heeft. Wij nemen contact met u op op een manier die voor u werkt.

Hoe kunt u contact met ons opnemen?

Wij helpen u graag verder! Onze helpdesk is op werkdagen geopend van 08:30 tot 17:00.

Beschrijving van onze diensten

Met Uw Zorg Online regelt u makkelijk uw zorg. U bekijkt uw gegevens, maakt afspraken, vraagt medicijnen aan en stelt vragen aan uw zorgverlener. Zo houdt u alles snel en veilig bij.

Via de praktijkwebsites bij uw zorgverlener vindt u als patiënt eenvoudig alle belangrijke informatie over de praktijk en kunt u gemakkelijk contact opnemen, zodat uw zorgverlener altijd goed bereikbaar is voor u.

Wat kunt u doen met Uw Zorg Online?

  • Afspraken maken: Plan online een afspraak met uw zorgverlener zonder wachttijd, wanneer het u uitkomt.
  • Medicijngegevens bestellen: Houd uw medicijngegevens bij en vraag herhaalrecepten aan voor medicijnen die u vaak gebruikt.
  • Vragen stellen: Stel vragen aan uw zorgverlener via een veilige berichtenservice. U krijgt een melding als uw vraag is beantwoord.
  • Dossier inzien: Bekijk uw medisch dossier met informatie over uw gezondheid, zoals klachten, ziektes, medicijnen en onderzoeksuitslagen.
  • Zelfmetingen bijhouden: Houd zelf metingen bij over uw gezondheid en deel deze met uw zorgverlener als u dat heeft afgesproken.
  • Overzicht van zorgverleners: Bekijken welke zorgverleners zijn aangesloten en deze eenvoudig toevoegen aan hun app, zodat alle zorginformatie centraal beschikbaar is.

Andere modules die beschikbaar zijn op het platform in samenwerking met andere leveranciers:

  • DigiDok SmartConsult: Een slim consult met weinig voorbereidingstijd, waarbij u vooraf een korte vragenlijst invult voor snel en passend advies.
  • DigiD: Nieuwe patiënten kunnen zich eenvoudig en veilig aanmelden, waarbij uw gegevens automatisch gekoppeld worden aan het systeem van uw huisarts of apotheek.
  • MiGuide: Helpt u bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl met persoonlijke coaching, vooral geschikt voor mensen met of risico op diabetes type 2.
  • SkinVision: Controleer verdachte huidplekjes zelf met een app en deel een betrouwbare risicobeoordeling met uw arts.
  • Beeldbellen: Voer een veilig videoconsult met uw zorgverlener vanuit huis, zonder reistijd en wachtrijen.
  • Kijksluiter: Bekijk begrijpelijke video’s over uw medicatie, speciaal voor mensen met lees- of gezondheidsvaardigheidsproblemen.
  • Moet ik naar de dokter?: 24/7 digitale zelftriage waarmee u snel advies krijgt of u een arts moet bezoeken of zelfzorg kunt toepassen.
  • Quin: Een digitaal platform voor zelfzorg, online triage en chatten met een assistent om u te helpen de juiste zorg te vinden.
  • Klinik: Een AI-gestuurde online triage die u snel en veilig helpt bepalen welke zorg u nodig heeft.

Lees meer over de diensten van Uw Zorg Online

Hoe werkt het?

  1. Aanmelden: Maak een account aan met DigiD voor veilige toegang via de website van uw zorgverlener of de Uw Zorg Online app
  2. Gegevens bekijken: Bekijk uw dossier en medicijngegevens in de app.
  3. Afspraken plannen: Maak online afspraken met uw zorgverlener.
  4. Vragen stellen: Stuur berichten naar uw zorgverlener via de app.

Hoe toegankelijk zijn onze digitale diensten?

We weten dat niet alles nog volledig toegankelijk is voor alle gebruikers. We werken actief aan verbeteringen. Wij waarderen het zeer als u eventuele problemen meldt bij onze klantenservice, zodat we de ervaring voor iedereen kunnen verbeteren. In deze sectie leest u meer over de toegankelijkheid van onze websites, apps, social media en andere diensten.

Onze diensten zijn nog niet helemaal toegankelijk. Daar werken we hard aan. Maar op het grootste deel van onze diensten kunt u:

  • pagina’s tot 200% vergroten, zodat u makkelijker kunt lezen.
  • navigeren met alleen uw toetsenbord, als u geen muis kunt gebruiken.
  • de tekst laten voorlezen met een schermlezer.

Bekijk hulpmiddelen om uw zorg online te regelen

Bekijk bekende problemen van onze apps en websites

Bekijk ondersteunde browsers en besturingssystemen

Voorleesfunctie iPhone of iPad aanzetten

U stelt de ‘VoiceOver’ zo in: kies op uw apparaat ‘Instellingen’, dan naar ‘Algemeen’ en kies dan ‘Toegankelijkheid’.

Schermlezer Android telefoon of tablet aanzetten

TalkBack geeft gesproken feedback. U zet TalkBack aan via de Google Assistent: Zeg ‘Hey Google’, en daarna ‘Zet TalkBack uit’ of ‘Zet TalkBack aan’. Of ga naar ‘Instellingen’, kies dan ‘Toegankelijkheid’ en zet TalkBack aan of uit.

Hoe we met toegankelijkheid omgaan

Bij Uw Zorg Online draait alles om kwaliteit, patiëntveiligheid en een optimale gebruikerservaring. Toegankelijkheid is een essentieel onderdeel hiervan. We zorgen ervoor dat onze websites, apps en andere digitale diensten bruikbaar zijn voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Dit draagt bij aan een veilige zorgomgeving en een betere ervaring voor al onze gebruikers. We volgen de norm WCAG2.2 AA. Daar bovenop passen we sommige criteria uit het AAA niveau toe waarmee we mensen met een functiebeperking meer helpen. Voor zorggebruikers hanteren we altijd taalniveau B1, zodat iedereen ons kan begrijpen. Dit is vastgelegd in ons “Uw Zorg Online’s brand voice: Eenvoudig en oprecht”

  • Toegankelijkheid ‘by design’: Toegankelijkheid gaat voor ons verder dan voldoen aan de regels. Wij streven ernaar om oplossingen te bieden die echt werken voor onze gebruikers. Dit betekent dat we toegankelijkheid vanaf het begin integreren in ons ontwerp- en ontwikkelproces (“accessibility by design”
  • Gebruikersonderzoek :Samen met stichting Accessibility hebben we de uw zorg online Ervaringsgroep opgezet. In deze groep zitten mensen met een beperking(blind, andere visuele beperkingen en neurodiversieteit) die ons helpen om Uw Zorg Online inclusief te maken.
  • Automatische toetsen: we toetsen onze producten regelmatig met een automatische ’tool’. Gevonden knelpunten lossen wij duurzaam op.
  • Training werknemers: werknemers hebben een training over digitale toegankelijkheid gevolgd. Deze wordt herhaald/verbeterd bij nieuwe ontwikkelingen en bij nieuwe werknemers.
  • Periodieke interne controle: ons toegankelijkheidsteam voert periodieke controles uit op de content.
  • Interne controle vóór publicatie: ons toegankelijkheidsteam toetst vóór publicatie alle content op toegankelijkheid.
  • Handboek Digitale toegankelijkheid: We hebben een bijdragen mogen leveren aan het Handboek Digitale toegankelijkheid voor developers van PGO’s & patiëntenportalen van Stichting Accessibility.
  • Afspraken met andere leveranciers: We maken duidelijke afspraken met andere partijen om ervoor te zorgen dat ook hun diensten voldoen aan toegankelijkheidsnormen op ons platform. Dit helpt ons een consistente ervaring te bieden aan al onze gebruikers.

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM)

Als u vindt dat wij u niet op de juiste manier helpen, dan heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthouder ACM. De ACM houdt toezicht op ‘e-handelsdiensten’ en ‘elektronische communicatiediensten’ van de EAA.

European Accessibility Act (EAA)

De European Accessibility Act (EU 2019/882) is een richtlijn van de Europese Unie die de toegankelijkheid van producten en diensten voor mensen met een
beperking wil verbeteren. De richtlijn werd in 2019 aangenomen en heeft als doel om ervoor te zorgen dat mensen met een beperking in alle EU-landen
makkelijker kunnen meedoen in de samenleving en het werk, zonder dat er belemmeringen zijn. Dit wordt bereikt door obstakels te verminderen of te
verwijderen in verschillende gebieden, zoals openbaar vervoer, digitale diensten en zowel publieke als private diensten.
De EU-landen moeten deze richtlijn in hun eigen wetgeving opnemen. In Nederland is dit geregeld in de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten.

Principes van toegankelijkheid

De 4 basisprincipes van toegankelijkheid.

Waarneembaar

Informatie is zichtbaar en hoorbaar. Dit betekent dat iedereen de informatie op een website of in een app kan gebruiken. Video’s hebben ondertiteling. Bij plaatjes staat een beschrijving. De grootte van de letters kan aangepast worden. De tekst is goed te lezen door een duidelijk verschil tussen de tekst en de achtergrond.

Sommige mensen gebruiken hulpmiddelen om informatie te lezen. Een schermlezer leest de tekst voor. Een brailleleesregel maakt de tekst voelbaar. Zo is de informatie voor iedereen toegankelijk.

Bedienbaar

Websites en apps zijn gemakkelijk te gebruiken. Het moet eenvoudig zijn om acties uit te voeren. Niet alleen met een muis, maar ook met alleen een toetsenbord of een hulpmiddel als spraakbesturing.

Begrijpelijk

Dit betekent dat de inhoud eenvoudig is en dat er bijvoorbeeld duidelijke knoppen zijn om door de site te navigeren. Denk ook aan behulpzame foutmeldingen, een duidelijke structuur en eenvoudige teksten.

Robuust

De website of app moet goed blijven werken met verschillende apparaten en programma’s, nu en in de toekomst

Internationale standaard

De 4 basisprincipes zijn verder uitgewerkt in de internationale standaard voor digitale toegankelijkheid:Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 en EN 301 549

Opgeloste problemen door gebruikers gemeld

De volgende problemen zijn opgelost die door zorgconsumenten zijn gemeld:

  • HELPDESK-42479: Bij de chat van Quin blijft het toetsenbord voor het invulvak staan als je typt. Je ziet dan niet goed wat je typt.
    Dit probleem is nog niet opgelost.
  • HELPDESK-39942: De knoppen op het pincode scherm waren te klein. Je kon ze moeilijk aanraken.
    Dit is nu opgelost.
  • HELPDESK-31484: In het portaal voor zorgverleners waren de letters te klein. Het verschil tussen tekst en achtergrond was ook te klein.
    Dit is nu opgelost.
  • HELPDESK-22459:
    In de Uw Zorg Online app konden mensen met een schermlezer geen uitslagen openen. Een schermlezer leest de tekst voor aan mensen die slecht kunnen zien.
    Dit is nu opgelost.
  • SERVICE-19219, HELPDESK-1179:
    Bij het instellen van de Uw Zorg Online app liep de schermlezer vast. Je kon dan niet verder.
    Dit is nu opgelost.
  • HELPDESK-30935: Iemand dacht dat Uw Zorg Online alleen beschikbaar was als app op een kleine telefoon.
    Die persoon heeft nu uitleg gekregen dat er ook een website is dat makkelijker te lezen is en vergroot kan worden.
  • HELPDESK-12295, HELPDESK-3006: In de Uw Zorg Online app was het verschil tussen tekst en achtergrond bij succesmeldingen te klein. Daardoor was het lastig te lezen.
    Dit is nu opgelost.

Laatst bijgewerkt

Deze verklaring is voor het laatst geupdate op: 28 juni 2025.

Heeft u vragen over deze verklaring? Dan kunt u contact opnemen met Uw Zorg Online.

Telefoon: 020 650 0100
E-mail: helpdesk@uwzorgonline.nl