Toegankelijkheid

‘Wij doen het anders’ – apotheker Boubkary over praktijklessen en medicatieservice

In november 2024 opende Apotheek IJburg-Centrum haar deuren in het snel groeiende Amsterdamse IJburg. “We werden heel warm ontvangen door de buurt,” vertelt een van de oprichters Yassir Boubkary (33) trots. De wijk groeit in hoog tempo, met talloze nieuwe woonprojecten. In die dynamiek is een moderne apotheek met een digitale medicatieservice van Uw Zorg Online geen overbodige luxe. Toch was het wennen om alles goed op de rit te krijgen in zo’n snel veranderende omgeving.

Team Apotheek IJburg-Centrum v.l.n.r. Yassir Boubkary, Marivonne Schipper, Teun Pletting en Aleksandra Brzezińska

De apothekers kozen er bewust voor om het anders aan te pakken voor de nieuwe apotheek. De zorgvraag groeit, dat vraagt om slimme keuzes en een frisse blik.

Persoonlijke zorg als uitgangspunt

“We werken met een vrij uniek concept hier,” duidt Boubkary. “Waar je normaal gesproken een apotheker hebt die samenwerkt met meerdere apotheekassistenten, werken wij juist hoofdzakelijk met apothekers.”
Zo worden hij en zijn collega’s bekende gezichten voor de bewoners. “Wij willen het echt op een andere manier doen. Door een persoonlijke en op maat gemaakte aanpak: gericht zorg leveren.”

Buiten efficiëntie en snelle zorgoplossingen vindt de apotheker het belangrijk dat er ook verder wordt gekeken naar de persoonlijke situatie van een patiënt, “vaak zit er veel meer achter een zorgvraag dan een patiënt zelf beseft”.

Om dit efficiënt in te richten is optimale digitale ondersteuning vereist. Daarvoor hebben Boubkary en zijn collega’s bewust gekozen voor het PGO Uw Zorg Online. “Dit platform biedt geïntegreerde zorg aan onze patiënten, omdat ons informatiesysteem naadloos aansluit op onder andere de medicatieservice”. Zelf heeft Boubkary ook ruime ervaring in eHealth applicaties.

Uw Zorg Online

Vanaf het begin werkte Apotheek IJburg-Centrum samen met Uw Zorg Online om digitale processen soepel in te richten. De samenwerking begon met wat afstemming: het was even zoeken naar de juiste aanpak, bijvoorbeeld rondom het gebruik van de berichtenservice. Gelukkig was er snel sprake van wederzijds begrip en een open dialoog.

Bij Uw Zorg Online luisteren we actief naar feedback, omdat we geloven dat dit de basis is voor duurzame samenwerking. Op dit moment werkt een van onze backend developers aan een optimalisatie waar Boubkary input op gaf. Door nauw contact te houden en maatwerk te leveren waar nodig, zorgen we ervoor dat onze oplossingen écht aansluiten op de praktijk.

Onze digitale tools helpen apotheken zoals Apotheek IJburg-Centrum om het werk overzichtelijk en patiëntgericht te houden. Denk aan het snel opvragen van medicatieoverzichten, herhaalrecepten aanvragen en veilig berichten uitwisselen via de app. De website, portalen en app vormen samen één toegankelijke digitale omgeving voor apotheek én patiënt.

Alles-in-één digitale medicatieservice

De apotheek werkt met een digitale medicatieservice via de afgenomen website en app van Uw Zorg Online. Via de app hebben patiënten gemakkelijk toegang tot hun medicatieoverzicht, labuitslagen en berichtenverkeer met de apotheek. Via deze service kunnen apotheken medicatiegegevens eenvoudig beheren en efficiënt verwerken. De reacties van patiënten zijn positief, iets waar het team van Boubkary blij mee is.

Weergave van besteloverzicht in de medicatieservice van de Uw Zorg Online app
Overzicht van de medicatieservice in de Uw Zorg Online app

Lees hier meer over wat de medicatieservice inhoudt

Meer tijd voor zorg

De app wordt inmiddels veelvuldig gebruikt en goed ontvangen. “Elke dag schrijven patiënten zich in.” Nieuwe patiënten krijgen bij de intake uitleg over de mogelijkheden. Hierdoor wordt de tijd efficiënt besteed in Apotheek IJburg-Centrum. Dankzij de medicatieservice apotheek-oplossingen wordt de werkdruk lager en blijft er meer tijd over voor het persoonlijke gesprek.

Lees hier meer over alle digitale oplossingen van Uw Zorg Online

Andere interessante artikelen: