Veelgestelde vragen

1. App installatie

Download de Uw Zorg online App via de App Store (iOS) of Google Play (Android) en volg de instructies in uw scherm. Wilt u de app van Zorg4Zeist, Huisartsen Regio Apeldoorn (HRA), Het Huisartsenteam, HuisartseNij of Medicamus gebruiken? Zoek deze lokale variant van de Uw Zorg online app in de App Store of Google Play store.

Pharmeon biedt u de app als eindgebruiker kosteloos aan. Uw praktijk betaalt ons een vergoeding om haar services voor u online beschikbaar te maken. Onderdeel hiervan zijn de services die u in de Uw Zorg online app vindt. De app is gratis te downloaden in de App Store (iOS) en Google Play (Android).

Zoek uw praktijk op:

  • De naam of een deel van de naam
  • Het adres
  • De cijfers van postcode of de volledige postcode
  • De plaats

Heet uw praktijk bijvoorbeeld “Huisartsenpraktijk Jansen en Peters”, zoek dan bijvoorbeeld eerst op: “Jansen”. Vindt u hem niet, zoek ook op: “Peters”.

Nog niet gevonden? Mogelijk maakt uw praktijk nog geen gebruik van de Uw Zorg online app van Pharmeon. Biedt uw praktijk de Uw Zorg online app niet aan? Vraag hier actief naar bij uw praktijk. Wilt u het ons ook laten weten? Vul ook dit formulier in.

Bent u al bekend in de website van uw huisarts? U kunt met dezelfde gegevens gebruik maken van de Uw Zorg online app.

  1. Download de Uw Zorg online app op uw telefoon.
  2. Open de app.
  3. Lees de welkomsttekst goed door en druk op Selecteer uw praktijk.
  4. Zoek uw praktijk via de zoekbalk bovenin uw scherm op naam, adres of plaats en druk op uw praktijk. Kunt u uw praktijk niet vinden? Kijk bij Wat kan ik doen als ik mijn praktijk niet kan vinden in de lijst?
  5. Druk op Toestel koppelen om toegang te krijgen tot uw gegevens vanuit uw praktijk.
  6. U heeft al een account op het website portaal van uw praktijk. U kunt drukken op Aanmelden.
  7. Vul het e-mailadres in dat aan uw bestaande account is gekoppeld en voor uw wachtwoord in. Druk vervolgens op Aanmelden.
  8. U ontvangt nu éénmalig een beveiligingscode op uw mailadres of telefoon. Vul deze beveiligingscode bij uw app in en druk op Inloggen.
  9. Bedenk een toegangscode van vijf cijfers en vul deze in, plus een tweede keer ter bevestiging. U heeft nu uw account ingesteld en komt op het hoofdscherm van de app.
  1. Download de Uw Zorg online app op uw telefoon.
  2. Open de app.
  3. Lees de welkomsttekst goed door en druk op Selecteer uw praktijk.
  4. Zoek uw praktijk via de zoekbalk bovenin uw scherm op naam, adres of plaats en druk op uw praktijk. Kunt u uw praktijk niet vinden? Kijk bij Wat kan ik doen als ik mijn praktijk niet kan vinden in de lijst?
  5. Druk op Registreren om een account aan te maken.
  6. Vul in het registratieformulier al uw gegevens in en druk op Account aanmaken.
  7. U ontvangt nu éénmalig een beveiligingscode op uw mailadres of telefoon. Vul deze beveiligingscode bij uw app in en druk op Inloggen.
  8. Bedenk een toegangscode van vijf cijfers en vul deze in, plus een tweede keer ter bevestiging. U heeft nu uw account ingesteld en komt op het hoofdscherm van de app.
  9. In het hoofdscherm ziet u de melding dat uw praktijk uw online account nog moet koppelen aan uw medische gegevens.
  10. Het kan enkele dagen duren voordat uw praktijk u toegang geeft tot uw gegevens. Duurt dit te lang? Neem dan contact op met uw praktijk.
  11. Nadat uw praktijk uw account heeft gekoppeld, kunt u gebruik maken van de online services in de Uw Zorg online app.

U kunt met meerdere personen gebruik maken van dezelfde app. Voeg hiervoor een extra account toe aan de app:

  1. Open de app en voer uw eigen pincode in.
  2. Druk op het poppetje rechts onderin en kies in het scherm voor ‘account toevoegen’
  3. Druk op de groene knop ‘gebruiker toevoegen’
  4. Let op: de gebruiker die u wil toevoegen moet bekend zijn in het portaal van de praktijk
  5. Vul de gebruikersnaam en het wachtwoord van de extra gebruiker in en druk op de groene knop ‘aanmelden’.  Let op: niet op ‘ga’ of ‘doorgaan’ op uw toetsenbord drukken, druk op ‘aanmelden’ in de app
  6. Haal de sessiecode op uit de inbox van het e-mail adres van het extra gebruiker en vul deze in op de app
  7. Maak een pincode aan voor het extra account (en herhaal deze ter verificatie)
  8. Voila, het extra account is ingesteld. U komt op het scherm waarop u kunt kiezen tussen de twee ingelogde accounts.
  9. Door op de silhouetten/namen te drukken kunt u uw naam en die van het extra account ingeven in plaats van ‘gebruiker 1’ en ‘gebruiker 2’.
  10. Druk linksboven op het pijltje om terug te gaan.
  11. LET OP: U bent zelf nog steeds actief in de app.
  12. Om te wisselen van account drukt u weer op het poppetje rechts onder en kiest u voor ‘wisselen van gebruiker’. U kunt dan kiezen op welk account u wil inloggen met behulp van de bijbehorende pincode.

Als u de app afsluit en later opnieuw opent, kunt u in het pincode-scherm kiezen als wie u de app wil gebruiken.

Elk account biedt inzage in de bijbehorende persoonlijke gegevens bij uw praktijk. Iedereen heeft daarom een eigen account nodig.

U kunt een extra account van bijvoorbeeld uw kind toevoegen in de app naast uw eigen account. Kies bij de accountinstellingen voor ‘Account toevoegen’ en volg de instructies.

Nu is voor elke account nog een uniek e-mail adres nodig. U dient voor bijvoorbeeld uw kind of uw vader een eigen e-mailadres aan te maken als ze dit niet hebben.

Als u voor de eerste keer inlogt in de app met uw e-mailadres en wachtwoord vraagt de app u een beveiligingscode in te voeren. U krijgt deze code éénmalig op uw e-mailadres of telefoon.

De beveiligings- of sessie code biedt extra bescherming voor uw persoonlijke gegevens. Doordat deze niet via de app, maar via een andere route bij u binnenkomt, weten we zeker dat u echt zelf toegang vraagt tot uw gegevens. In aanvulling op uw gebruikersnaam en wachtwoord biedt de beveiligingscode dus extra bescherming. Door de gevoeligheid van de medische gegevens die via uw account zichtbaar zijn is deze beveiliging van uw account noodzakelijk.

LET OP: sluit de app niet af bij het ophalen en invullen van de verificatiecode, maar gebruik daarvoor de applicatie-wisselaar van uw toestel. Indien u dit niet doet zal de app vanaf het begin ‘starten’ en moet u opnieuw inloggen.

Wanneer u zich registreert in de app of op het portaal van uw praktijk, dan zal de praktijk uw gegevens controleren. Kloppen uw gegevens met de gegevens zoals bekend bij uw zorgverlener, dan kan men in het administratiesysteem een instelling invoeren waardoor uw gegevens ook online voor u beschikbaar komen. U bent nu gekoppeld.

Hierna krijgt u bijvoorbeeld bij uw huisarts toegang uw medicatieoverzicht, de agenda en eConsult functies.

Duurt deze koppeling te lang? Neem dan contact op uw met praktijk.

2. Uw account beheren

Druk onderin het inlogscherm op Wachtwoord opnieuw instellen. U komt nu op het inlogscherm op de mobiele website van uw praktijk. Druk onder het inlogscherm op Wachtwoord vergeten? Vul uw e-mailadres in en druk op Doorgaan om een via de mail een link te krijgen waarmee u uw wachtwoord opnieuw kunnen instellen. Stel na het opnieuw invoeren van uw wachtwoord het account in de app in.

Staat de knop er niet bij in het overzicht, ga dan naar de (portaal)website van uw praktijk om het wachtwoord te herstellen

  • Controleer de spambox van uw e-mailadres
  • Bij veel mailproviders wordt gebruik gemaakt van filters waardoor de mail in een ander deel van het programma terecht kan komen. Controleer bij Gmail bijvoorbeeld de filters Sociaal en Reclame

Het kan voorkomen dat de mail wordt tegengehouden door de spamfilter behorend bij uw mailadres. Daarnaast kan er vertraging zijn bij uw mailprovider bij het afleveren van uw mail. Neem eventueel contact op met uw mailprovider.

  1. Druk in de app op het poppetje rechts onderin uw scherm om uw accountinstellingen te openen.
  2. Druk op Account ontkoppelen en vervolgens op Ja  om te bevestigen dat uw account bij uw oude praktijk wordt ontkoppeld van de app.
  3. Lees de uitleg of sla deze over en klik op Selecteer uw praktijk.
  4. Zoek uw nieuwe praktijk via de zoekbalk bovenin uw scherm op naam, adres of plaats en klik op uw praktijk.
  5. Klik op Toestel koppelen om uw nieuwe praktijk in te stellen in de app.
  6. Druk op Registreren om een nieuw account aan te maken bij uw nieuwe praktijk en volg de stappen in uw scherm.

Let op: Uw account bij uw oude praktijk is niet meer werkzaam bij uw nieuwe praktijk. U dient een nieuw account aan te maken dat door uw nieuwe praktijk wordt gekoppeld aan uw medische gegevens in hun informatiesysteem.

Doorloop onderstaande stappen om naar aanleiding van een verhuizing uw accountgegevens aan te passen.

  1. Open de Uw Zorg online app en log in met uw pincode.
  2. Druk rechts onderin uw scherm op het poppetje.
  3. Druk op Uw gegevens.
  4. Pas de gegevens aan die niet meer kloppen en druk op Bijwerken
  5. Voer ter controle nogmaals uw oude mailadres en wachtwoord in.
  6. Uw mailadres behoren bij uw account is nu aangepast.

Let op: U geeft hiermee niet uw verhuizing automatisch door aan uw praktijk. Neem hiervoor altijd nog contact op met uw praktijk.

Wanneer u een nieuw mailadres voor uw account wil instellen, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Open de Uw Zorg online app en log in met uw pincode.
  2. Druk rechts onderin uw scherm op het poppetje.
  3. Druk op Uw gegevens.
  4. Pas het mailadres aan en druk onderin het scherm op bijwerken.
  5. Voer ter controle nogmaals uw oude mailadres en wachtwoord in.
  6. Uw mailadres behoren bij uw account is nu aangepast.

Het kan voorkomen dat u een nieuw mailadres heeft en de oude niet meer actief is. Neemt dan contact op met praktijk om het mailadres te laten aanpassen.

3. Foutmelding

Wanneer u zich heeft geregistreerd in de app en een nieuw account heeft aangemaakt, dan moet de praktijk uw gegevens controleren. Na het controleren van uw gegevens koppelt de praktijk uw account aan uw medische gegevens uit het systeem van de praktijk. Na de koppeling door de praktijk krijgt u toegang tot bijvoorbeeld uw medicatieoverzicht, de agenda en berichten functies. Duurt deze koppeling te lang? Neem dan contact op uw met praktijk.

Controleer in eerste instantie altijd nogmaals de code en controleer of u bij het kopiëren van de code geen stukje witregel of spatie heeft meegenomen.

Het kan voorkomen dat u door vertraging in het mailverkeer in eerste instantie geen code binnenkreeg. Mogelijk heeft u daarom al om een nieuwe code gevraagd. Wanneer u een nieuwe code aanvraagt dan wordt uw eerdere code gedeactiveerd. Mogelijk voert u een inmiddels inactieve code in. Wacht altijd minimaal vijf minuten of er nog een code binnenkomt, voordat u een nieuwe aanvraagt.

De app mag niet worden afgesloten (wel naar de achtergrond) omdat anders de sessie verloren raakt. Tip: haal de code via een ander apparaat op

Alleen op een Android-toestel krijgt u mogelijk deze melding. Volg de volgende stappen:

  • Verwijder de app helemaal van uw apparaat
  • Installeer de app opnieuw
  • Ga naar de instellingen van uw telefoon
  • Ga naar de apps en zoek de Uw Zorg online app
  • Tap op opslag (of ‘storage’ in het Engels)
  • In dit scherm kunt u twee knoppen vinden met
    • Wis cache (clear cache)
    • Wis data (clear data)
  • Open de app opnieuw
4. Medicatie

Wat betreft uw medicatie kunnen wij helaas niets betekenen. De medicatie komt via een rechtstreekse beveiligde verbinding uit het informatiesysteem van uw arts. Als er iets niet klopt of als u bijvoorbeeld medicatie voorgeschreven heeft gekregen van een specialist, neem dan contact op met uw praktijk. Als zij het aanpassen in het systeem wordt dat ook in de app anders weergegeven.

De Uw Zorg online app van uw huisartspraktijk verzorgt de medicatie aanvraag tussen u en uw huisartspraktijk. Vervolgens wordt in de huisartspraktijk uw medicatie aanvraag beoordeeld en doorgezet naar de apotheek. De apotheek zet de medicatie voor u klaar waarna u het kunt ophalen (of de apotheek bezorgt eventueel). Vaak duurt het 2 werkdagen voordat u de medicatie op kunt halen, echter kan dit verschillen per apotheek. Om er zeker van te zijn dat de medicatie klaar staat, kunt u eventueel contact opnemen met uw apotheek.

Medicatie verwijderen uit uw medicatieoverzicht is helaas niet mogelijk. Het overzicht wordt rechtstreeks via een beveiligde omgeving uit het systeem van uw praktijk gehaald en kan zodoende alleen door uw praktijk worden aangepast. Neem indien noodzakelijk contact op met uw praktijk.

Verwijder medicatie uit de bestellijst door het medicament naar links te “vegen” en te klikken op het prullenbakje.

Nadat u met succes een bestelling heeft gedaan, dan krijgt u in uw scherm een bevestiging dat uw aanvraag is verzonden en in behandeling is bij uw huisarts. Wanneer u deze melding krijgt dan is uw bestelling succesvol verstuurd. Heeft u vragen over de status van uw bestelling? Neem dan contact op met uw huisartsenpraktijk.

Mogelijk biedt uw praktijk niet de mogelijkheid om via de app uw medicatie te herhalen. Neem contact op met uw praktijk voor de mogelijkheden.

5. Berichten (eConsult)

Het kan zijn dat het voor de praktijk niet mogelijk is om per 24 uur (of andere tijdseenheid) meer dan één consult toe te staan. Dit verschilt per praktijk. Neem bij vragen of opmerkingen contact op met uw praktijk.

Wanneer het in de app niet mogelijk is om een bijlage mee te sturen, dan wordt dit helaas nog niet ondersteund bij uw huisartsenpraktijk. Wij streven ernaar om deze functie binnen redelijke termijn voor alle eConsult gebruikers mogelijk te maken. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met uw praktijk.

Wanneer u uw arts niet kunt selecteren dan heeft uw praktijk uw arts mogelijk niet beschikbaar voor u gesteld in de app. Neem contact op met uw praktijk om de beschikbare artsen voor u te controleren.

Een consult wordt automatisch afgesloten nadat de arts heeft gereageerd, dit heeft met de administratie van de praktijk te maken. Wanneer u een vervolg vraag wilt stellen kunt u dit het beste doen via een nieuw consult.

Mogelijk biedt uw praktijk niet de mogelijkheid om via de app berichten te versturen. Neem contact op met uw praktijk voor de mogelijkheden.

6. Afspraken

Wanneer u de melding krijgt dat er geen beschikbare agenda’s zijn, dan heeft uw praktijk de agenda’s niet voor u beschikbaar gesteld. Neem contact op met uw praktijk om de beschikbare agenda’s voor u te controleren.

De agenda’s die u in de app kunt selecteren worden door uw praktijk voor u beschikbaar gemaakt. Mist u een zorgverlener? Neem dan contact op met uw praktijk.

Het kan voorkomen dat bepaalde perioden niet beschikbaar zijn gesteld voor de app door uw praktijk. Neem contact op met uw praktijk om dit te laten controleren.

Bij sommige praktijken is het niet mogelijk om uw afspraak te annuleren of is het bijvoorbeeld vanaf 24 uur van te voren niet meer mogelijk. Mist u de knop om een afspraak te annuleren en heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met uw praktijk.

Uw afsprakenoverzicht wordt via een beveiligde verbinding opgehaald uit het systeem van uw praktijk. Wanneer u afspraken mist in het overzicht, neem dan contact op met uw praktijk om het voor u te laten controleren.

Mogelijk biedt uw praktijk geen mogelijkheid om afspraken in te plannen via de app. Informeer bij uw praktijk voor de mogelijkheden.

Vraag niet gevonden?

Staat uw vraag of probleem er niet bij? Vul dan het formulier in om een melding door te geven aan Pharmeon.