Veelgestelde vragen

1. App installatie

De app is gratis te downloaden in de App Store (iOS) en Google Play (Android).

Download de Uw Zorg App via de App Store (iOS) of Google Play (Android) en volg de instructies in uw scherm.

  1. Klik bij uw apps op uw zorg online logo om de Uw Zorg online app te openen.
  2. Lees de welkomsttekst goed door en klik op Selecteer uw praktijk.
  3. Zoek uw praktijk via de zoekbalk bovenin uw scherm op naam, adres of plaats en klik op uw praktijk.
  4. Klik op Toestel koppelen om uw praktijk in te stellen in de app.
  5. Aangezien u al een account had op het website portaal van uw praktijk klikt u op Aanmelden.
  6. Vul het e-mailadres in dat aan uw bestaande account is gekoppeld en voor uw wachtwoord in. Klik vervolgens op Aanmelden.
  7. U ontvangt nu éénmalig een beveiligingscode op uw mailadres of telefoon. Vul deze beveiligingscode bij uw app in en klik op Inloggen.
  8. Bedenk een toegangscode van vijf cijfers en vul deze in, plus een tweede keer ter bevestiging. U heeft nu uw account ingesteld en komt op het hoofdscherm van de app.
  1. Klik bij uw apps op uw zorg online logo om de Uw Zorg online app te openen.
  2. Lees de welkomsttekst goed door en klik op Selecteer uw praktijk.
  3. Zoek uw praktijk via de zoekbalk bovenin uw scherm op naam, adres of plaats en klik op uw praktijk.
  4. Klik op Toestel koppelen om uw praktijk in te stellen in de app.
  5. Klik op Registreren om een account aan te maken.
  6. Vul in het registratieformulier al uw gegevens in en klik op Account aanmaken.
  7. U ontvangt nu éénmalig een beveiligingscode op uw mailadres of telefoon. Vul deze beveiligingscode bij uw app in en klik op Inloggen.
  8. Bedenk een toegangscode van vijf cijfers en vul deze in, plus een tweede keer ter bevestiging. U heeft nu uw account ingesteld en komt op het hoofdscherm van de app.

Zoek op de naam, adres, postcode en plaats van de praktijk. Wanneer de naam van uw praktijk uit meerdere namen/woorden bestaat, probeer dan ook op de andere namen te zoeken. Heet uw praktijk bijvoorbeeld “Huisartsenpraktijk Jansen en Peters”, zoek dan zowel op Jansen als op Peters.

De Uw Zorg online app wordt ontwikkeld door Pharmeon en kan door uw huisartsenpraktijk worden aangeboden in combinatie met het patiëntenportaal van Pharmeon. Het kan dus voorkomen dat uw praktijk helemaal geen diensten aanbiedt via Pharmeon of het patiëntportaal zonder de app. Biedt uw praktijk de Uw Zorg online app niet aan en wilt u dat wij uw praktijk hier namens u op wijzen? Klik hier om het formulier in te vullen.

Ja, elk account is na verificatie en koppeling verbonden aan de bijbehorende gegevens bij de zorgaanbieder. Iedereen heeft daarom een eigen account nodig. U kunt een extra account van bijvoorbeeld uw kind toevoegen in de app naast uw eigen account. Kies bij de accountinstellingen voor ‘Account toevoegen’ en volg de instructies.

Om een extra account toe te voegen aan de app doet u het volgende:

  1. Open de app en voer uw eigen pincode in.
  2. Tap op het poppetje rechts onderin en kies in het scherm voor ‘account toevoegen’
  3. Tap op de groene knop ‘gebruiker toevoegen’
  4. Vul de gebruikersnaam en het wachtwoord van het extra account in en druk op de groene knop ‘aanmelden’ (LET OP: niet op ‘ga’ of ‘doorgaan’ van het toetsenbord tappen)
  5. Haal de sessiecode op uit de inbox van het e-mail adres van het extra account en vul deze in op de app
  6. Maak een pincode aan voor het extra account (en herhaal deze ter verificatie)
  7. Voila, het extra account is ingesteld. U komt op het scherm waarop u kunt kiezen tussen de twee ingelogde accounts.

LET OP: De actieve gebruiker is nog steeds uw eigen account en niet het account dat recent is toegevoegd. Door op de silhouetten/namen te tappen kunt u uw naam en die van het extra account ingeven in plaats van ‘gebruiker 1’ en ‘gebruiker 2’. Tap linksboven op het pijltje om terug te gaan. Om te wisselen van account tapt u weer op het poppetje rechts onder en kiest u voor ‘wisselen van gebruiker’. U kunt dan kiezen op welk account u wil inloggen met behulp van de bijbehorende pincode.

Nadat u voor de eerste keer inlogt in de app met uw e-mailadres en wachtwoord wordt u gevraagd om een beveiligingscode in te voeren. U krijgt deze code éénmalig op uw e-mailadres of telefoon. In aanvulling op uw gebruikersnaam en wachtwoord wordt uw account met de beveiligingscode extra beschermd. Door de gevoeligheid van de medische gegevens die in het account worden getoond is deze beveiliging van uw account noodzakelijk.

LET OP: sluit de app niet af bij het ophalen en invullen van de verificatiecode, maar gebruik daarvoor de applicatie-wisselaar van uw toestel. Indien u dit niet doet zal de app vanaf het begin ‘starten’ en moet u opnieuw inloggen.

Wanneer u zich heeft geregistreerd in de app en een nieuw account heeft aangemaakt, dan moet de praktijk uw gegevens controleren. Na het controleren van uw gegevens koppelt de praktijk uw account aan uw medische uit het systeem van de praktijk. Na de koppeling door de praktijk krijgt u toegang tot bijvoorbeeld uw medicatieoverzicht, de agenda en eConsult functies. Duurt deze koppeling te lang? Neem dan contact op uw met praktijk.

2. Uw account beheren

Druk onderin het inlogscherm op Wachtwoord opnieuw instellen. U komt nu op het inlogscherm op de mobiele website van uw praktijk. Klik onder het inlogscherm op Wachtwoord vergeten? Vul uw e-mailadres in en klik op Doorgaan om een via de mail een link te krijgen waarmee u uw wachtwoord opnieuw kunnen instellen. Stel na het opnieuw invoeren van uw wachtwoord het account in de app in.

Staat de knop er niet bij in het overzicht, ga dan naar de (portaal)website van uw praktijk om het wachtwoord te herstellen

  • Controleer de spambox van uw e-mailadres
  • Bij veel mailproviders wordt gebruik gemaakt van filters waardoor de mail in een ander deel van het programma terecht kan komen. Controleer bij Gmail bijvoorbeeld de filters Sociaal en Reclame

Het kan voorkomen dat de mail wordt tegengehouden door de spamfilter behorend bij uw mailadres. Daarnaast kan er vertraging zijn bij uw mailprovider bij het afleveren van uw mail. Neem eventueel contact op met uw mailprovider.

  1. Klik in de app op het poppetje rechts onderin uw scherm om uw accountinstellingen te openen.
  2. Druk op Afmelden en vervolgens op Ja  om te bevestigen dat uw account bij uw oude praktijk wordt ontkoppeld van de app.
  3. Lees de uitleg of sla deze over en klik op Selecteer uw praktijk.
  4. Zoek uw nieuwe praktijk via de zoekbalk bovenin uw scherm op naam, adres of plaats en klik op uw praktijk.
  5. Klik op Toestel koppelen om uw nieuwe praktijk in te stellen in de app.
  6. Druk op Registreren om een nieuw account aan te maken bij uw nieuwe praktijk en volg de stappen in uw scherm.

Doorloop onderstaande stappen om naar aanleiding van een verhuizing uw accountgegevens aan te passen.

  1. Open de Uw Zorg online app en log in met uw pincode.
  2. Druk rechts onderin uw scherm op het poppetje.
  3. Druk op Uw gegevens.
  4. Pas de gegevens aan die niet meer kloppen en druk op Bijwerken
  5. Voer ter controle nogmaals uw oude mailadres en wachtwoord in.
  6. Uw mailadres behoren bij uw account is nu aangepast.

Let op: U geeft hiermee niet uw verhuizing automatisch door aan uw praktijk. Neem hiervoor altijd nog contact op met uw praktijk.

Wanneer u een nieuw mailadres voor uw account wil instellen, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Open de Uw Zorg online app en log in met uw pincode.
  2. Tap rechts onderin uw scherm op het poppetje.
  3. Klik op Uw gegevens.
  4. Pas het mailadres aan en tap onderin het scherm op bijwerken.
  5. Voer ter controle nogmaals uw oude mailadres en wachtwoord in.
  6. Uw mailadres behoren bij uw account is nu aangepast.

Het kan voorkomen dat u een nieuw mailadres heeft en de oude niet meer actief is. Neemt dan contact op met praktijk om het mailadres te laten aanpassen.

3. Foutmelding

Controleer in eerste instantie altijd nogmaals de code en controleer of u bij het kopiëren van de code geen stukje witregel of spatie heeft meegenomen.

Het kan voorkomen dat u door vertraging in het mailverkeer in eerste instantie geen code binnenkreeg. Mogelijk heeft u daarom al om een nieuwe code gevraagd. Wanneer u een nieuwe code aanvraagt dan wordt uw eerdere code gedeactiveerd. Mogelijk voert u een inmiddels inactieve code in. Wacht altijd minimaal vijf minuten of er nog een code binnenkomt, voordat u een nieuwe aanvraagt.

De app mag niet worden afgesloten (wel naar de achtergrond) omdat anders de sessie verloren raakt. Tip: haal de code via een ander apparaat op

Wanneer u zich heeft geregistreerd in de app en een nieuw account heeft aangemaakt, dan moet de praktijk uw gegevens controleren. Na het controleren van uw gegevens koppelt de praktijk uw account aan uw medische uit het systeem van de praktijk. Na de koppeling door de praktijk krijgt u toegang tot bijvoorbeeld uw medicatieoverzicht, de agenda en eConsult functies. Duurt deze koppeling te lang? Neem dan contact op uw met praktijk.

4. Medicatie

Mogelijk biedt uw praktijk niet de mogelijkheid om via de app uw medicatie te herhalen. Neem contact op met uw praktijk voor de mogelijkheden.

Wat betreft uw medicatie kunnen wij helaas niets betekenen. De medicatie komt via een rechtstreekse beveiligde verbinding uit het informatiesysteem van uw arts. Als er iets niet klopt of als u bijvoorbeeld medicatie voorgeschreven heeft gekregen van een specialist, neem dan contact op met uw praktijk. Als zij het aanpassen in het systeem wordt dat ook in de app anders weergegeven.

De Uw Zorg online app van uw huisartspraktijk verzorgt de medicatie aanvraag tussen u en uw huisartspraktijk. Vervolgens wordt in de huisartspraktijk uw medicatie aanvraag beoordeelt en doorgezet naar de apotheek. De apotheek zet de medicatie voor u klaar waarna u het kunt ophalen (of de apotheek bezorgt eventueel). Vaak duurt het 2 werkdagen voordat u de medicatie op kunt halen, echter kan dit verschillen per apotheek. Om er zeker van te zijn dat de medicatie klaar staat kunt u eventueel contact opnemen met uw apotheek.

Medicatie verwijderen uit uw medicatieoverzicht is helaas niet mogelijk. Het overzicht wordt rechtstreeks via een beveiligde omgeving uit het systeem van uw praktijk gehaald en kan zodoende alleen door uw praktijk worden aangepast. Neem indien noodzakelijk contact op met uw praktijk.

Verwijder medicatie uit de bestellijst door het medicament naar links te “vegen” en te klikken op het prullenbakje.

Nadat u met succes een bestelling heeft gedaan, dan krijgt u in uw scherm een bevestiging dat uw aanvraag is verzonden en in behandeling is bij uw huisarts. Wanneer u deze melding krijgt dan is uw bestelling succesvol verstuurd. Heeft u vragen over de status van uw bestelling? Neem dan contact op met uw huisartsenpraktijk.

5. Berichten (eConsult)

Mogelijk biedt uw praktijk niet de mogelijkheid om via de app berichten te versturen. Neem contact op met uw praktijk voor de mogelijkheden.

Wanneer het in de app niet mogelijk is om een bijlage mee te sturen, dan wordt dit helaas nog niet ondersteund in het systeem van uw huisartsenpraktijk. Wij streven ernaar om deze functie binnen redelijke termijn voor alle eConsult gebruikers mogelijk te maken. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met uw praktijk.

Wanneer u geen arts kunt selecteren dan heeft uw praktijk geen artsen voor u beschikbaar gesteld in de app. Neem contact op met uw praktijk om de beschikbare artsen voor u te controleren.

Een consult wordt automatisch afgesloten nadat de arts heeft gereageerd, dit heeft met de administratie van de praktijk te maken. Wanneer u een vervolg vraag wilt stellen kunt u dit het beste doen via een nieuw consult.

Het kan zijn dat het voor de praktijk niet mogelijk is om per 24 uur (of andere tijdseenheid) meer dan één consult toe te staan. Dit verschilt per praktijk. Neem bij vragen of opmerkingen contact op met uw praktijk.

6. Afspraken

Mogelijk biedt uw praktijk geen mogelijkheid om afspraken in te plannen via de app. Informeer bij uw praktijk voor de mogelijkheden.

Wanneer u de melding krijgt dat er geen beschikbare agenda’s zijn, dan heeft uw praktijk de agenda’s niet voor u beschikbaar gesteld. Neem contact op met uw praktijk om de beschikbare agenda’s voor u te controleren.

Het kan voorkomen dat bepaalde perioden niet beschikbaar zijn gesteld voor de app door uw praktijk. Neem contact op met uw praktijk om dit te laten controleren.

Uw afsprakenoverzicht wordt via een beveiligde verbinding opgehaald uit het systeem van uw praktijk. Wanneer u afspraken mist in het overzicht, neem dan contact op met uw praktijk om het voor u te laten controleren.

Bij sommige praktijken is het niet mogelijk om uw afspraak te annuleren of is het bijvoorbeeld vanaf 24 uur van te voren niet meer mogelijk. Mist u de knop om een afspraak te annuleren en heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met uw praktijk.

Staat uw vraag of probleem er niet bij? Vul dan het formulier in om een melding door te geven aan Pharmeon.